Omvärldskollen

Media är något som är i ständig förändring och det är en stor del av alla människors liv. Vi berörs av media varje dag i form av TV, internet i alla olika former, reklam på gatorna och så vidare. Det finns olika sätt att förhålla sig till media på, vissa är mer medvetna konsumenter av media än vad andra är. Något som jag tror många kan hålla med mig om är att det både finns en negativ och en positiv sida av media. Jag har stunder då jag ser vissa saker i media och slår mig för pannan. Allt som oftast blir jag arg när jag läser bloggar eller nyheter som handlar om något absurt eller något som bara verkar helt förvridet för nyhetsvärdets skull.

                  Men den positiva sidan av media då?

Collage

I detta inlägg tänkte jag reflektera kring hur man kan använda media i ett utbildningssyfte. Jag har kollat upp några hemsidor med dels länkar till olika program man kan använda inom undervisning, dels lektionstips, nyheter och statistik och så vidare.

De första hemsidorna jag kollade in på var Öppna Digitala Lärarresurser och IT-mamman som båda är länkbibliotek. Dessa båda hemsidor kan jag själv tänka mig att använda mig av i framtiden, då jag vill utbilda mig till lärare.

ÖDL2

Öppna Digitala Lärarresurser har länkar till gratis verktyg som kan användas av alla och hemsidan ska fungera som hjälp och inspiration i användandet av digitala resurser. Bland annat länkar de till lektionsverktyg som Padlet, som är en anslagstavla, även till molntjänster, produktionsverktyg och undervisningsresurser.

ITmamman2

 

IT-mamman har länkar som finns i boken ”Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen”. Principen med hemsidan är densamma som Öppna Digitala Lärarresurser, men till skillnad från den har IT-mamman även länkar som har med bildredigering och programmering att göra.

Mediekomass2

Den tredje hemsidan jag kollade in var Mediekompasss. De har två saker på sin hemsida – lektionstips och nutidskryss.
Lektionstipsen består mestadels av aktuella nyheter/teman som man kan ha som diskussionsunderlag, men också idéer till uppgifter man kan ha i sin undervisning. De flesta teman har en koppling till ämnet svenska och samhällskunskap, och ibland till geografi. De har inga teman med koppling till de moderna språken och även när det gäller engelska, trots att man kan välja att få se teman till ämnet engelska. Jag tror dock det är möjligt att som språklärare, vilket är det jag själv vill bli i framtiden, översätta de nyheter och teman man kanske finner intressanta.

Nutidskryssen kommer ut veckovis och svårighetsgraden skulle jag säga passar högstadie- och gymnasieelever. Jag gjorde ett själv och insåg att jag hade långt ifrån den koll jag trodde jag hade på världen. Det gäller att ha haft koll på nyheter för att klara de kryssen.

MIK2

Sista hemsidan jag kollade på var Statens Medieråd och deras ”MIK-rummet” som ligger ute med material som vänder sig till lärare, men även unga och deras föräldrar. Syftet med sidan är att man med deras material ska stärka barn och unga i deras roll som medvetna medieanvändare.

MIK står för medie- och informationskunnighet. På hemsidan skriver de dels om varför MIK är viktigt i skolan, men även på bibliotek och i hemmet. I MIK-rummet kan man:
1. Ta del av vilken roll media har i samhället, hur media har förändrats genom tiderna och vad som är tillåtet att publicera eller inte.
2. Lära sig att hitta, analysera och kritiskt granska information, även läsa om hur media finansieras, olika typer av reklam och källkritik.
3. Se hur man idag kommunicerar, vilket sorts språk man använder, vilka olika kontaktytor man kan finnas på och baksidan av media i form av mobbning och kränkningar som kan förekomma på nätet.

Till alla dessa 3 punkter finns det reflektionstips, lektionstips och hur man kan koppla ämnena på hemsidan till läroplaner. När man tagit del av det som står i MIK-rummet kan man få ett MIK-intyg, för utökande av medie- och informationskunnighet, som man sen kan skriva ut eller dela på sociala medier.

Här är mitt intyg:

MIK-intyg2

Jag tror det är viktigt att utnyttja de medier som finns i dagens samhälle till olika saker, såsom undervisning och att marknadsföra exempelvis sig själv eller ett företag. Media är ett mångsidigt verktyg som öppnar upp otroligt många möjligheter. Att ha media som stöd för sitt eget yrkesutövande kan hjälpa mycket om man gör det på rätt sätt.

Det som är viktigt att tänka på om man till exempel har en hemsida för sin verksamhet är att den ska vara anpassad utifrån målgruppen man har i åtanke. Man måste jobba fram ett koncept för sin hemsida och vad man vill uppnå med att ha den. Man behöver även ta hänsyn till utseende och att det material man eventuellt använder sig av inte är skyddat av någon upphovsrätt. Det gäller att vara medveten i de val man gör i användandet av sin hemsida.

När jag om några år ska ut i arbetslivet som lärare kommer jag definitivt bygga upp en digital resurs i form av en blogg eller hemsida som kommer vara till hjälp för mina elever. Jag lär mig på denna kurs att det finns många verktyg man kan använda i utbildningssyften. Man kan nå ut till sina elever på så många olika sätt och genom media kan man få en bredd i sin undervisning. Det kanske finns bättre sätt att lära ut på än att eleverna får glosor på ett papper eller att de ska skriva uppsatser om olika ämnen. Som lärare tycker jag man ska uppmuntra sina elever att vara kreativa genom att ge annorlunda och kreativa, men självklart lärorika, uppgifter som kanske utmanar vissa att ge det där lilla extra, just för att det är kul.

Som lärare har man ett stort inflytande över sina elever och ett ansvar. Det är vi som utbildar framtiden, vi som ska förbereda eleverna för ett liv utanför skolans ramar. Vi gör skillnad i människors liv, och då kan vi lika gärna det ordentligt och målmedvetet.

Sara

Advertisements

4 thoughts on “Omvärldskollen

  1. Hej Sara!
    Håller med dig om att Jing är väldigt användbart. Vi brukar ofta använda oss av skärminspelningsfunktionen både för att skapa manualer och ge feedback. Tycker dina skärmdumpar ger en känsla för de webbplatser du tittat på och blir ett bra stöd till texten.

    Håller helt med dig om att mediernas roll är något vi måste förhålla oss till oavsett vad vi tycker om dem. Dagens mediebrus ställer ju stora krav på användarna utifrån aspekter som tex kritisk granskning eller etik. Sitter just nu med en enkät från Statens medieråd där vi på universitet ska beskriva hur vi jobbar med MIK i våra utbildningar.

    Jag tror du är helt rätt ute när du skriver om kreativa, utmanande uppgifter för dina elever. Det kommer vara en avgörande faktor, förhoppningsvis med tekniken som stöd. Bra jobbat!

  2. hej!
    tycker om att du har använt dig av bilder i inlägget så vi för se lite av sidorna som du berör. gör de intressantare och trevligare att läsa. lite långt inlägg för min smak, men jag tog mig igenom det lättare pga bilder och bra styckindelning.

    • Hej och tack för feedbacken! Jag är medveten om längden på inlägget, försökte korta ner det så bra det gick, ska tänka på det ännu mer i framtiden!
      Sara

  3. Som tidigare nämnt- ett långt inlägg. Men jag gillar det! Du tar fram viktiga saker och använder dig av bilder för att underlätta för läsaren.
    Bra beskrivning och analys av hemsidorna- det gav mig en god överblick.
    Bra gjort!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s